Operasi Wajah Plastik | Sejarah Tokoh dan Artis

Selasa, Juli 28, 2020

Operasi wajah, tandai dokter bedah wajah pertama, orbitkan Ilmu mengubah-ubah bentuk wajah manusia, bernama Sushruta pada abad ke-6 sebelum masehi,  bahkan dunia monumental-kan sejarah ini dengan mendirikan patung “ tokoh plastic surgeryi”. Tambah cantik ramai  di lakukan pada setiap kota, namun India merupakan negara pertama melahirkan tokoh tsb.  "Operasi wajah aku dengan plastik, aku tak sudi jelek,  bikin cantik wajah, aku ". Setelahnya, semua terpukau melihat wajah sendiri dan rindu bertemu teman-teman lama sebab perubahan mendadak ini. Trims telah kunjung di item operasi plastik bikin cantik wajah | fakta Surgery.

Sejarah Operasi bedah plastik yang pertama
Hari pembedahan plastik di hadapan yang lain: operasi baru dan teknik-teknik moden muncul hampir setiap hari, membolehkan semua orang untuk meningkatkan muka dan badan mereka. Dan semuanya bermula? Apakah pembedahan plastik yang pertama? Spoiler: operasi pertama dijalankan sebelum zaman kita!

Operasi Wajah Zaman Purba
Sejarah pembedahan plastik yang pertama
Pada zaman doktor Mesir purba dilakukan operasi estetik pada hidung, dengan perhatian khusus yang dibayar kepada ketepatan jahitan. Banyak kemudian, dalam VI abad SM, penyembuh India kering Samgita mula mengamalkan pemindahan kulit untuk membetulkan kecacatan hidung, tisu penderma untuk operasi penjenayah dan musuh-musuh banduan menjadi banduan. Salah satu halangan utama kepada pembangunan pembedahan plastik dalam tempoh ini ialah kekurangan ubat penahan sakit yang kuat.

Operasi wajah Zaman ke-emasan| New masa
Sejarah pembedahan plastik yang pertama
Semasa Zaman Kesadaran, tokoh artis terima kasih kepada operasi bedah dengan hasil estetik,  antiseptik mula berkembang secara intensif. Ketika itulah muncul istilah "pembedahan plastik", yang pertama kali digunakan pada tahun 1798. pakar bedah Perancis Dezolt. Pada tahun 1893 di Jerman menerbitkan "Handbook of Plastic Surgery." A dorongan yang kuat kepada pembedahan plastik telah memberikan Perang Dunia Pertama: veteran tidak mahu bersabar dengan kelemahan dan dialamatkan kepada Pakar Bedah dengan permintaan untuk memperbaiki rupa satu atau satu lagi bahagian yang rosak badan.


Sejarah di Rusia Operasi bedah | Sekolah Bedah  plastik yang pertama
Di USSR awal bersyarat penyebaran pembedahan plastik dianggap pada tahun 1936 - adalah kali pertama dalam Russian menerbitkan buku E. Eytnera "pembedahan kosmetik", yang menjadi asas kepada pembangunan industri penjagaan kesihatan. Tetapi sekolah-sekolah perubatan Soviet pada masa itu tidak mempunyai asas yang diperlukan saintifik, dan hanya terima kasih kepada pakar bedah tertunggak AG Lapchinskii dan AM Litinskii di USSR ada generasi pertama Pakar Bedah-plastik. Dalam tahun 1950-an, kulit disempurnakan cantuman teknik, ia adalah mungkin untuk menjalankan operasi di bawah bius tempatan dan pembedahan plastik telah menjadi lebih selamat dan lebih biasa. Antara bintang yang pertama daripada pesakit Soviet Lyubov Orlova - muka pelakon amanah beliau hanya ketua pakar bedah plastik USSR Alexander Shmelev. Pada tahun 1965, Orlov pada usia 63 tahun telah melakukan wajah dan leher, yang akan menghilangkan kedutan dan mengembalikan kontur wajah jelas.

Amerika Syarikat
Sejarah pembedahan plastik yang pertama
Dalam plastik Hollywood datang sekitar masa yang sama. Jadi, dengan bantuan menyakitkan pembedahan elektrolisis garis rambut berubah Marilyn Monroe. Walau bagaimanapun, manipulasi utama Monroe mula hidung: perang yang paling terkenal di dunia telah menjadi salah satu bintang Hollywood pertama yang membuat keputusan untuk rhinoplasty. Di pertengahan abad XX, walaupun di Hollywood rhinoplasty ia adalah percubaan yang meragukan dan berbahaya, tetapi pakar bedah plastik Monroe membuktikan genius: tip Marilyn dipinda hidung begitu selaras dengan bahagian mukanya, bahawa ia masih dianggap berkanun apabila ia datang kepada perkara-perkara kecantikan feminin. Selepas beberapa dekad, pembedahan plastik telah menjadi senjata utama bintang dalam perjuangan untuk keindahan berikut gaya hidup yang sihat dan senaman yang kerap. Permintaan khas adalah untuk pelbagai jenis facelift, mammoplasty, pembetulan tulang pipi, hidung, dan blepharoplasty.

Artis dan Tokoh Operasi Pakai Bahan Silikon
Di antara ciptaan saintifik yang paling penting dalam pertengahan abad ke XX berlaku silikon - bahan yang inovatif, yang telah menerima meluas dalam pembedahan plastik. Pada mulanya ia digunakan untuk pembetulan ketidaksempurnaan kulit, tetapi pada tahun 1962 seorang doktor Amerika Thomas Cronin dicipta dan diperkenalkan kepada orang ramai silikon implan payudara. Hanya lebih 10 tahun inovasi telah mendapat populariti yang universal dan telah digunakan untuk pembetulan hampir semua bahagian muka dan badan.

Dalam tahun lapan puluhan daripada pakar bedah plastik abad XX dan penyokong mereka telah melakukan banyak untuk promosi pembedahan plastik dalam masyarakat, dan pertumbuhan ekonomi telah membuat pembedahan plastik yang agak berpatutan untuk orang ramai. Pembangunan diteruskan dalam dekad sembilan puluhan, walaupun perhatian yang berdekatan di pihak berkuasa kesihatan di banyak negara. Pada awal abad XXI, pembedahan kosmetik menunggu untuk pusingan baru populariti yang berkaitan dengan teknologi yang membolehkan untuk menjalankan pembedahan itu, yang sebelum ini hanya boleh impikan. Peranan penting yang dimainkan oleh IT-sfera - internet banyak membantu mempopularkan plastik.

Rekonstruksi Tubuh Operasi plastik , dalam keterangan, tidak hanya untuk mengubah tubuh manusia menjadi lebih ideal saja. Melainkan, ada juga prosedur untuk merekonstruksi bagian tubuh seperti cacat bawaan, luka akibat kecelakaan, dan lain sebagainya. Namun, di luar kontroversinya, operasi plastik ternyata telah dilakukan sejak lama. Abad Kuno Sebuah transkripsi teks kedokteran Mesir kuno mengungkap perbaikan hidung pertama.

Rubah Hidung dan Mata : Di belahan dunia lain,  tersebutlah di antara-nya  warga Iran dengan feis tipologi hidung sangat mancung, mereka dengan operasi pelastik itu buat hidungnya minta di kecilkan,  bahkan ada di antara mereka minta pluss, katanya  “dokter.., operasi hidung aku agar pesek", juga orang cina china,  minta plastic surgery untuk buka-buka sedikit mata-nya,  mungki karena terlalu sipit, mereka tertarik dengan mata lebar, seperti lukisan perempuan Yunani.














Operasi plastik wajah raja pop
Demikian  juga sang bintang Michael Jackson yang merubah hidung jadi mancung dan kulitnya yang hitam jadi putih. Meskipun di akhir hayatnya ia sesal “apakah karena kulitku yang putih kini, hingga aku demikian mudah terbaca oleh sekte rahasia ?. ia raja pop memukau dunia dengan wajah baru-nya dan kulitnya yang putih. ya sebuah kerja operasi wajah, fakta ilmiah merubah wajah buruk jadi cantik dengan hanya membaca "sim sala bim". Surgery bahan perubah tersebut.

Operasi telinga : By, Majalah Sport memberitakan, sebelum gantung sarung tinju, petinju legend Lary Holms juga akhirnya merubah telinganya yang cacat digigit Mike Tyson, juga ribuan bibir terbelah/sumbing diselamatkan dengan operasi plastic surgery ini. Adakah tempat di dunia yang mengaggap “indah” , telinga pecah lerry holms  juga bibir terbelah semisal sumbing itu, sehingga ia tak harus operasi sejeri.

Tak ada yang bilang bahwa operasi  plastic surgery itu penting amat, aku hanya menggugat sang tokoh sejeri, mengapa ia tak mau di sematkan namanya sebagai tokoh dalam penemuan tersebut.

Plastik bikin cantik wajah
Selebriti Indonesia terkenal-pun, tak luput dari merubah wajah, sebuah transformasi memiliki wajah dan tubuh yang ideal kiranya merupakan impian semua orang. Fakta lain ungkap perjalanan, kebanyakan dari jajaran pesohor Indonesia sudah menjalani operasi plastik demi tampil maksimal.
Ia Becky Tumewu terlihat sibuk mengambil pekerjaan off-air, dan di tengah kesibukkannya, Becky masih tampil cantik, segar, dengan tubuh yang indah. Sedikit rahasia, walaupun berolahraga, tubuh indah Becky tidak semuanya “asli”. Menurut wanita kelahiran 27 Mei 1970, ia melalukan sedikit modifikasi plastik surgery pada payudaranya agar terlihat lebih kencang.











Bella dan operasi Plastik
Menuai tanggapan miring, bukankah dari dulu sebenarnya wajah Bella Sofie sudah terlihat cantik. Itulah mengapa para netizens Indonesia merasa bingung setelah tahu bahwa Bella pernah melakukan operasi plastik untuk hidungnya. Saat ditemui wartawan, Bella mengaku memperbaiki tulang hidungnya agar terlihat lebih lurus dan ramping_ Sangbaco.3.Okt 2019

Ulasan Sejarah Negara India Tokoh Ahli Bedah Operasi Plastik 

Negara India dalam operasi plastik bedah wajah melakukan teknik bedah rekonstruktif sejak tahun 799 SM dengan men-cangkok kulit paha untuk merekonstruksi hidung. Ia dokter yang memberikan kontribusi penting bagi bedah plastik adalah Sushruta pada abad ke-6 sebelum masehi. Karya Sushruta yang semula berbahasa Sansekerta kemudian di terjemahkan dalam bahasa Arab pada periode Kekhalifahan Abbasiyah sekitar tahun 750. Terjemahan bahasa Arab inilah yang kemudian masuk ke Eropa melalui perantara perdagangan hingga peperangan. Teknik bedah dari Sushruta ini makin akrab di kalangan medis Eropa. Apalagi pada tahun 1000, terjadi kebiasaan barbar memotong hidung dan bibir atas musuh. Pada abad ke-15, sebuah teks Islam yang ditulis Serafeddin Sabuncuoglu muncul. 

Pra Plastik Cangkok kulit paha lalu lengan atas 
Naskah berjudul Operasi Kekaisaran itu memuat materi tentang opersi kelopak mata dan protokol pengobatan ginekomastia yang diyakini menjadi dasar metode bedah pengurangan payudara modern. Di Italia, Gaspare Tagliacozzi mendapat julukan bapak operasi plastik setelah berhasil merekonstruksi hidung yang dipotong dengan lapisan kulit lengan atas. Prosedur yang digunakan adalah dari India dan dilakukan pada abad ke-16. Selain mengobati orang yang terpotong hidungnya, prosedur ini juga digunakan untuk memperbaiki kelainan bentuk hidung sifilis. 

Operasi bahan plastik zaman Modern
Terjadi tahun awal 1799, istilah operasi plastik dibuat oleh Pierre Desault sebagai label untuk prosedur memperbaiki kelainan pada wajah. Operasi plastik yang digunakan Desault sebab lebih  mudah untuk dibentuk. Dengan kata lain kata plastik pada prosedur ini bukan karena berhubungan dengan benda plastik. 

Ahli operasi plastik bedah Jerman 
Carl Ferdinand von Graefe mempublikasikan tulisannya yang berjudul Rhinoplastik. Dalam tulisannya, von Graefe memodifikasi metode Italia menggunakan cangkok kulit lengan. Tahun 1827, ahli bedah plastik Amerika John Peter Mettauer menjadi orang pertama yang melakukan bedah plastik dengan instrumen buatannya sendiri. Tahun selanjutnya, tepatnya pada 1845, Johann Friedrich Dieffenbach menulis teks tentang operasi plastik aestetik atau yang meningkatkan penampilan kosmetik. Pada prosedur ini, Dieffenbach melakukan prosedur rekonstruksi hidung. Kemampuan dan teknik bedah plastik juga banyak berkembang pada masa Perang Dunia. 

Akhir ulasan bahwa operasi plastik terasa ngeri namun juga sedap merupakan ilmu ke-dokteran yang menambah referensi dunia, untuk perubahan wajah agar tampak lebih cantik, gagah juga perbaikan wajah tubuh akibat perang_ Editor : Kaimuddin Mbck_ Oktober 13. 2019

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images